Paradis skolekorps – noe for deg?

Paradis skolekorps  er inndelt i tre ulike grupper. Vi har i en årrekke brukt RPM-  som opplæringsmetode for aspiranter.  I juniorkorpset lærer elevene om notespill og samspill, før de er klare for generasjonskorpset, som er hovedkorpset vårt.

RPM: Rett på musikken

Mål
Positivt og tidlig møte med musikk i et stimulerende miljø. Gehørbasert musikalsk utvikling.

Om metoden
Metoden kalles gjerne morsmålsmetoden. Barna lærer musikk på samme måte som språk, gjennom øret og på et tidlig stadium. Opplæringen foregår på barnas premisser, etter barnas forutsetninger. Notene kommer etter hvert, når barnet er modent og søker det naturlig. Progresjonen følger barnas utvikling med stykker som bygger naturlig på hverandre. Et viktig element i dette er mini-instrumentene, som er tilpasset barnas motorikk og kropp.

Et viktig element i konseptet, er foreldrenes deltagelse som hjelpelærere og støttespillere, hjemme og i timene.

Om undervisningen
Oppstart skjer i 7-9 års alder. Undervisningen foregår to ganger i uken, i to ulike gruppesammensetninger. Gruppestørrelse ligger på 4-6 barn og foreldre.

Viktig i undervisningen er den lekende tilnærmingen til musikken, ros og stimulans. Gehørspill er sentralt, og læring skjer gjennom aktiv lytting og stadige repetisjoner, der også sangen spiller en viktig rolle som kroppens naturlige instrument. Det legges også vekt på positive konsertopplevelser og samspill underveis.

Bakgrunn for metodikken
Metoden er oppkalt etter den japanske fiolinpedagogen Shinichi Suzuki (født 1900). Suzuki var aktiv som pedagog helt frem til 1997 og søkte hele tiden etter å utvikle og videreføre metoden. Den grunnleggende idé i dette opplegget er at alle barn kan lære noe og utvikle de talenter og potensial som ligger latent i alle mennesker. Hans mål var ikke først og fremst å skape profesjonelle musikere, men harmoniske mennesker med tro på seg selv og med muligheter til et rikere liv gjennom kjærlighet til musikk.

Barn har naturlig utforskertrang, og gleden over å være i et miljø som stimulerer dette, blir en motivasjon. En viktig forutsetning er at alle kan, og at alle er født som musiske mennesker.

Juniorkorpset

Etter RPM, og når barna er blitt flinke til notespill, begynner de i juniorkorpset. Dette vil være ca to år etter at de begynte å spille. I juniorkorpset spilles det et repetoir som er tilpasset elevene. Juniorkorpset har selvstendige spilleoppdrag, for eksempel har vi spilt på Bajazz flere ganger, i 2011 sammen med Datarock!

Juniorkorpset spiller sammen med Datarock

Når barna har spilt i juniorkorpset en tid, får de en gradvis tilnærming til generasjonskorpset ved å få være med på deler av øvingen deres.

Generasjonskorpset

Etter 3-3,5 år som rpm-er og juniorer er de spillende med i generasjonskorpset. I overgangen fra RPM til juniorkorps og generasjonskorps er foreldrene fortsatt viktige støttespillere. Noen ganger ønsker foreldrene å spille sammen med barna, andre ganger har de en mer observerende rolle, der de hjelper barna på fellesøvinger og hjemme.

Bildet er tatt i Brighton, sommeren 2010

Paradis Generasjonskorps ´mission statement´:
Generasjonskorpset aims to play music which is somewhat more technically demanding than the music played both in aspirant and Juniorkorpsene so as to challenge each musician individually and as a group.

Emphasis is given to several aspects of musicianship including: individual improvement, detailed ensemble performance (intonation, balance, sight reading, dynam…ics etc), a feeling of achievement, concert/competition performance as well as the social aspect of playing in a korps. Generasjonskorpset aims to achieve these and other aspects of music in a relaxed, relatively informal and positive environment.

Generasjonskorpset has a wide range of music, everything from marches (17 Mai) to Christmas songs (julekonsert), as well as a varied concert program.  Performing everything from rhythmic pop music to more conventional korps music, the ensemble aimes to retain the interest of all musicians in a fun and challenging arena.

Michael Barnes, dirigent

Similar Posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *